• وبلاگ : محفل راهيان نور
  • يادداشت : ايمان عاريه اي، دستاورد تفكر ستيزي
  • نظرات : 3 خصوصي ، 14 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + فرشاد توسلي 
    خوب حالا فرصت مناسبي است براي بيان ادامه حرف ها. اول خوب است ببينيم طرح جامعه آزاد از كجا آمده است؟ پاسخ من اين است كه از درون آدمي. يعني به تعبير علي (ع): قد جعلك الله حرا. خدا تو را آزاد آفريد. بنابر اين يك جامعه الهي هم آزادي مي خواهد. اما فرق مي كند كه مؤلفه هاي آن از كجا بيايند. بعضي ها مي گويند فرقي ندارد، آزادي آزادي است، غربي و اسلامي ندارد، اما اسلام ان قلت هايي روي آزادي دارد و جوامع غربي هم يك تعريف خاص از آن دارند.به نظر من ، اين تعريف از آزادي كه بگوييم آقا هركس بيايد نظريه اي را در بطن جامعه مطرح كند، مردم هم موظفند تحقيق كنند و راهشان را بصورت عقلاني پيدا كنند و اگر جز اين باشد، مردم ايمان عاريه اي دارند كه ارزش خاصي ندارد، نياز به تفكر عميق تري دارد. در چنين جامعه آزادي، تربيت را چگونه انجام دهيم؟ بايد كلاس معارف را حذف كنيم.چون القاي يك نگرش خاص است. يا رسانه نبايد جهت گيري داشته باشد، مثلا نبايد توليدات با گرايش خاص مذهبي داشته باشد.يا تعريف كردن امام براي امت، خلاف آزادي است. چون مردم بايد از او اطاعت كنند و گاهي او چيزي را تشخيص مي دهند كه امت نسبت به آن كراهت دارد. اصلا من به عنوان يك پدر نبايد احساسات مذهبي براي كودكم به وجود آورم. مثل اين كه او را با نماز آشنا بكنم. مي دانم با خواندن اين حرفها ممكن است به من خرده بگيريد كه اين ها به هم چه ربطي دارند. من مي گويم بنده قصد اثبات يا نفي هيچيك را الان ندارم(انشاء الله در نظرات بعدي). فقط گفتم كه آن فضاي آزاد با اين پذيرفته ها تناقض دارد. اگر بخواهم اين تناقضات را باز كنم و تناقضات ديگر را بيفزايم، بايد يك كتاب بنويسم. پس خواهشا خودتان به منظور من پي ببريد چون مي دانم توضيح كافي را نداده ام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به عنوان حرف آخر:من فكر ميكردم نبايد نگاه كنيم كه چه كسي و با چه قصدي نظريه اي را مطرح مي كند.اما به دليل روح بسياري از آيات قرآن و سنت معصومين اين اصل هم قابل تشكيك است. ممكن است بگوييد با آن حديث كه (نگاه كن چه مي گويد و نگاه نكن چه كسي مي گويد) مطابقت دارد. اما اين بحث هم قابل تامل است. حالا چون خودم اشكال را اثبات نكرده ام اين بحث را باز نمي كنم كه چه كساني و با چه اغراضي دنبال آزادانديشي از نگاه شما هستند. انشاالله در نظر بعدي.